Русская контемпорари ювелирка как искусство аутсайдеров. Премьера блога
Ювелирное арт-направление переживает массовый интерес к себе во всем мире. Дизайнеры украшений в стиле contemporary jewelry и art jewelry (в том числе — из России) съезжаются на знаменитые выставки JOYA Barcelona, SIERAAD-AMSTERDAM, SCHMUCK-MUNICH и другие, участвуют в международных конкурсах современного дизайна, и не только участвуют — получают призы, о чем мы с радостью пишем на нашем портале. Однако в нашей стране явление contemporary jewelry art остается «невидимым» (заметили? — пока даже нет устоявшегося термина на русском), а наши художники за рубежом могут быть известны гораздо лучше, чем здесь.
Мы решили попробовать хотя бы немного исправить ситуацию, и с этой целью объединили возможности двух ресурсов: портала ЮВЕЛИРУМ и инстаграм-блога с подборкой интересных контемпорари-украшений @dep_jewellery, который ведет Изабелла Антонио. В своей колонке «Неювелирная ювелирка (Contemporary Jewellery)» на нашем портале Изабелла будет рассказывать о современных художниках и дизайнерах России, постсоветского пространства и других стран, выбравших своим направлением «контемпорари» и «арт», и показывать созданные ими украшения. Сегодня мы публикуем ее анонс к новой рубрике.
<Please look for the English text below>
Анонс блога «Неювелирная ювелирка (Contemporary Jewellery)»
Относительно недавно у Линор Горалик вышел материал про искусство аутсайдеров. Для понимания дальнейшего пробегитесь глазами по ссылке.
Меня этот текст зацепил по нескольким причинам. И одна из них в том, что многое сказанное о ситуации с искусством аутсайдеров — как будто писано про наши зарождающиеся контемпорари и дизайнерскую ювелирку. Вплоть до того, что местами можно было бы подставить вместо «искусства аутсайдеров» — русская контемпорари ювелирка / wearable design objects / (вставить удовлетворяющую вашему терминологическому вкусу фразу), не меняя больше ничего. Разве что масштабы явления разные.
С искусством аутсайдеров имеют дело музеи и галереи (хотя понятно, что в России это тоже редкость). А вот с контемпорари… (нет, это не мат в многоточии, хотя он вполне уместен в данной ситуации). Буквально на днях Ольга Кулейкина, редактор портала Ювелирум, отправила запрос организаторам Биеннале современного искусства, которое будет проходить в Москве осенью, о возможности участия авторов направления contemporary jewellery. На что ей ответствовали, что это декоративно-прикладное, дескать, творчество, и им оно не интересно. Ну ооок. То есть не интересно не только российское, а вообще всё направление контемпорари в украшениях.
И если до этого мне казалось, что вот этот отрывок из материала Линор «… возможно, такова ситуация с современным искусством в целом, не только с аутсайдерским искусством. Ему не хватает зрителя. Сейчас нам нужны не еще один каталог, не еще одна ярмарка и не еще один аукцион аутсайдерского искусства: нам нужны пути взаимодействия с аудиторией» можно более или менее отнести и к контемпорари ювелирке, то сейчас думаю, что ха. Да с аутсайдерами вообще всё отлично. А с контемпорари..
Про каталоги и выставки пока сказать особенно нечего. Ярмарки (они же маркеты), а значит и аудитория, хотят минимализм и прочие цветочки. Конкурс вот был. MJDW. И всё. Ну, Образ и форма ещё, но это такой междусобойчик, что надо постараться ещё узнать о нём. А если не знают потенциальные участники, то откуда же знать зрителю, в котором контемпорари ювелирка нуждается даже в большей степени, чем outsider art?
Так вот. Если с выставками, конкурсами и ярмарками я, мы ничего сделать не можем, то что остается?
Обратимся опять к материалу Линор Горалик.
«Когда люди пытаются понять объект искусства и оценить его, им нужен какой-нибудь канон, на котором они могли бы основывать свои мнения. Им нужна готовая структура, полноценное понимание контекста. У них должно быть ощущение, что они знают, на что смотрят. В данный момент искусство аутсайдеров — это огромный неструктурированный архипелаг, в нем пока что нет этой спасительной для зрителя упорядоченности. Чтобы лучше понимать аутсайдерское искусство, зрителю нужны аутсайдеры-герои, так называемые выдающиеся художники; им нужна вереница громких понятных имен».
Да. Имена. Будем озвучивать. На портале Ювелирум. Будем брать интервью, писать и рассказывать о представителях контемпорари и смежных направлений ювелирки. Не знаю, что из этого выйдет и выйдет ли вообще. Но дорогу к зрителю осилит идущий.
О проекте
«Неювелирная ювелирка (Contemporary Jewellery)» — авторская колонка Изабеллы Антонио (@dep_jewellery) на портале ЮВЕЛИРУМ.
Белла рассказывает о современном ювелирном дизайне и дизайнерах направлений contemporary jewellery из России, пост-советских и других стран, а также показывает их работы.
Version for English-speaking readers
Russian contemporary jewellery as outsider art. The new blog
Contemporary jewellery these days causes public interest all over the world. Designers (including those from Russia and former USSR) come to famous art jewellery exhibitions such as JOYA Barcelona, SIERAAD-AMSTERDAM, SCHMUCK-MUNICH, participate in international design contests and win the prizes — facts we love to publish on our portal. However, such phenomenon as ‘contemporary jewelry art’ still is practically invisible in Russia (we even haven’t developed yet a common termin in Russian describing is), and Russian designers may find themselves be better known abroad than at home.
We decided to undertake an effort to somehow improve this situation. In order to do that, we combined the energy of two resources: JUVELIRUM.RU portal and instagram blog @dep_jewellery by Isabella Antonio, where she brings up the most interesting pieces of contemporary jewellery by Russian and former USSR artists and designers. In her blog on JUVELIRUM.RU Isabella will take interviews with known and emerging contemporary jewellery artists, and show their works. Here is her vision of a new blog named «Contemporary jewellery» (she made it sound in Russian as «Nonjewellery Jewellery»).
Not far ago Linor Goralik (Russian researcher on identity topics, lector, writer for «Theory of fashion» magazine, etc.) published on colta.ru an article about outsider art phenomenon named ‘Why are we curious about art peaces created by serial killers’.
I was hooked by the text for several reasons, and one of them — because many things mentioned there to a great extent relate to Russian contemporary and designer jewellery. Some insights are so identic that you may replace ‘outsider art’ with ‘contemporary jewellery art / wearable design objects / or any other phrase that seems organic to your taste’, and all the findings in the article will still preserve their sense. Maybe, only the scale of phenomenon will differ.
Outsider art is getting accepted by museums and galleries (although it is not common in Russia). But when talking about contemporary jewellery.. (I’m not cursing as you might suppose looking at these dots, but that reaction would be totally appropriate). A couple of days ago JUVELIRUM’s chief editor Olga Kuleykina has send an inquiry to organizers of Moscow International Biennale that will start this fall. She asked whether designers in the field of contemporary jewelry art may take part in the announced contemporary art contest. And she had got an answer stating that jewellery art represents ‘creative decorative craft’ which is beyond the scope of interest of contemporary art event. Oook. It seems like they don’t see not only the Russian artists, but as well the general field of international contemporary jewellery art.
Some time before, reading the following passage by Linor Goralik’s text, ‘.. probably, this described an overall situation with contemporary jewelry, not only with its outsider segment. It is lacking spectators. And right now what we need is not another catalogue or market or auction on outsider art: we really need the ways to interact with the audience’, I thought that this relates both to outsider art and contemporary jewellery. However, now it seems to me that outsider artists are doing quite well — comparing to the jewellery ones.
So, what’s about jewellery art. I’l better keep silence regarding catalogues and exhibitions. Design markets (and therefore, their audience) prefer minimalism and similar ‘flowers’. There was a contest recently. MJDW. This is pretty much it. Ok, another one — «Form and Content» — but this one is well known just within a shallow professional circle, and it is a real challenge to get any information if you are interested. And if even designers as potential participants often do not have any information on any events, then how would general public get to know, especially taking into account the fact that contemporary jewellery desperately needs spectators — much more than outsider art does?
Ok. If we can’t do anything righ now with exhibitions, markets of contests, so what is left?
Let’s take a glance at Linor Goralik’s text one again.
‘When people try to get a meaning of and evaluate a piece of art, thay usually need some ‘canon’ or criteria upon which they will base their opinions. They need a ready structure, full-scaled understanding of a context behind this art object. They need to be sure that they know what they are looking at. Currently outsider art represents a huge unstructured archipelago, it lacks any ‘saving’ order that could help spectators. To better understand outsider art, people need outsider heros, so-called ‘outstanding artists’; they need a train of loud and obviously accepted names’.
This is it. Names. Will announce them. On JUVELIRUM portal. We’ll be taking interviews and writing articles in order to talk about representatives of differrent fields of contemporary jewellery art. I have no idea what we finally get out of this and whether anything comes out at all. But ‘walk and ye shall reach’, or if anybody prefers — ‘А journey of a thousand miles begins with a single step’.
About the project
‘Nonjewellery Jewellery (Contemporary Jewellery)‘ is a blog conducted by Isabella Antonio (@dep_jewellery) on JUVELIRUM.RU portal.
The blog is devoted to contemporary jewellery design and designers from Russia, former USSR and other countries.
Related texts in English: What goes on with contemporary jewelry in Estonia: interview with Ketli Tiitsar
Репортаж с выставки современного ювелирного искусства в России «Ретрофутуризм»
Оставьте пожалуйста ваш комментарий: